Wijster: (0593) 56 20 34  Ureterp: (0512) 78 53 97 
Inloggen

Nou meneer, dat ziet er niet goed uit

Nou meneer, dat ziet er niet goed uit
Nou meneer, dat ziet er niet goed uit

“Nou meneer, dat ziet er niet goed uit”

Samen met onze cliënt zaten we op het kantoor van zijn huisbankier. Aanleiding voor dit gesprek zou een kennismaking zijn met opnieuw een andere accountmanager van de bank. Dat was wat onze klant dacht. Maar bij het maken van de afspraak had de bank aangekondigd dat een collega van intensief beheer bij het gesprek zou aanschuiven. Dat was even flink schrikken! De omzetten groeiden jaarlijks en de onderneming realiseerde ieder jaar een mooi resultaat. Het gevoel van de ondernemer was optimistisch en strookte absoluut niet met “Intensief Beheer” van de bank. Nerveus zat hij aan tafel.

We hadden ons goed voorbereid op dit gesprek. Met tussentijdse cijfers, een recente lijst van openstaande debiteuren en crediteuren en een klinkend verhaal over de plannen en verbeterpunten. En daarmee kreeg het gesprek, ondanks de botte binnenkomer, toch een positieve wending. We wisten te voorkomen dat de bank extra risico-opslagen in rekening zou gaan brengen. Opgelucht stonden we na anderhalf uur praten buiten. Opgelucht en met een stevig doel voor ogen.

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder. Er is veel gebeurd. We zijn begonnen de papieren schoenendoosadministratie zoveel mogelijk te automatiseren. Ook maakten we afspraken om wekelijks alles bij te werken. Daarmee kwam meer structuur, waardoor debiteuren eerder gingen betalen, de betalingsherinneringen van leveranciers steeds minder werden en het aantal dubbel betaalde facturen daalde. Wat een rust! We zitten nu iedere maand met de klant om de tafel. We bespreken de stand van zaken aan de hand van de cijfers, de crediteurenstand en de ruwe begroting die we hadden gemaakt. Langzaam maar zeker is er meer inzicht in wat er in euro’s gebeurt binnen de onderneming. Wanneer zijn de pieken in de omzet? Hoe hoog zijn die pieken en hoeveel moet we reserveren voor de dalen in de omzet. Kosten worden gebudgetteerd en overschrijdingen van een budget waar nodig bijgesteld. En wat eerder een gevoel was en alleen in het hoofd zat van de ondernemer, wordt nu stevig onderbouwd door zijn financiële administratie.

En nu is het 2020. Weer staat er een gesprek op de rol met de accountmanager van de bank, samen met de meneer van Intensief Beheer. Deze keer geen onzekerheden en geen zenuwen. Onze klant komt goed beslagen ten ijs. De jaarrekening van 2019 is ruim op tijd klaar en laat prima cijfers zien. Doelen zijn behaald, nieuwe doelen geformuleerd. Op basis van de ervaringen van 2019 hebben we een gedetailleerde exploitatiebegroting voor 2020. En met al deze gegevens laat de liquiditeits-prognose voor dit jaar een toename zien van de geldmiddelen. We zien het gesprek vol vertrouwen tegemoet.

Het begint met contact

Wilt u ook goed voorbereid het jaarlijkse gesprek met uw bank aangaan, wilt u praten over uw mogelijkheden in plaats van de financiële beperkingen? Neem gerust eens contact met ons op hoe wij u kunnen helpen.